Promocja zdrowia

Promocja zdrowia -plan na 2021

MEDYCYNA RODZINNA

Poradnia prowadzi promocję zdrowia czyli działania umożliwiające pacjentom zwiększenie kontroli nad czynnikami warunkującymi utrzymanie zdrowia, promowanie zdrowego stylu życia oraz indywidualnych czynników sprzyjających zdrowiu.

Tematy promujące działania, mające na celu utrzymanie zdrowia, służące zarówno do realizacji indywidualnej oraz w postaci infografiki do zawieszenia na tablicy.

Promocja zdrowia odbywa się w ostatni piątek każdego miesiąca od 12.00 -14.00.

Styczeń Popraw swoją odporność. Nie daj się przeziębieniu.
Luty Szczepię się, nie choruję. Szczepienia zalecane
Marzec Jak radzić sobie ze stresem
Kwiecień Dotykam= Wygrywam. Zadbaj o zdrowe piersi
Maj Zdrowy styl życia
Czerwiec Śpię dobrze. Zdrowe nawyki snu
Lipiec Stop otyłości. Zdrowe nawyki żywieniowe
Sierpień Bądź aktywny od dzieciństwa do późnej starości
Wrzesień Bądź wolny od uzależnień. Żyj dłużej
Październik Pij wodę na zdrowie.
Listopad Nie biorę. Stop dopalaczom
Grudzień Zadbaj o swoje kości. Profilaktyka Osteoporozy

PROMOCJA ZDROWIA NA LIPIEC 2021 r.

 

Temat: Stop otyłości. Zdrowe nawyki żywieniowe

Jak kształtować prawidłowe nawyki prozdrowotne dzieci? 

Wskazówki dla rodziców: 

·         Jesteś wzorcem dla swojego dziecka – nie tylko mów, co jest dobre dla jego zdrowia, ale sam dawaj dobry przykład i stosuj zasady zdrowego żywienia, bądź też aktywny fizycznie.

·         Zadbaj o różnorodność spożywanych produktów. 

·         Zachęcaj dziecko do poznawania nowych smaków – monotonia nie sprzyja prawidłowemu żywieniu.

·         Nie zniechęcaj się łatwo odmową jedzenia niektórych produktów przez dziecko – bądź cierpliwy. Niektóre dzieci, zanim przyzwyczają się do nowego smaku i go polubią muszą mieć z nim kontakt nawet kilkanaście razy.

·         Zorganizuj wspólne zakupy – warto jak najwięcej czasu spędzić w dziale ze świeżymi warzywami i pozwolić dziecku  wybrać jego ulubione. 

·         W czasie zakupów możesz zaangażować dziecko w poszukiwanie produktów z oznaczeniami „o obniżonej zawartości soli” lub „bez dodatku soli” i wytłumaczyć mu, dlaczego jest to tak ważne. 

·         Gotuj razem z dzieckiem, zachęcaj je do wspólnego przygotowywania posiłków. 

·         Sól zamień na zioła. Zabierz solniczkę ze stołu i nie dosalaj przy dziecku swoich potraw.

·         Razem z dzieckiem dobierajcie ulubione zioła i przyprawy. Każdy może doprawić swoje danie według własnego gustu i uznania – dziecku da to wiele satysfakcji i zachęci do poszukiwania nowych smaków.

·         Staraj się przynajmniej jeden posiłek dziennie spożyć wspólnie z rodziną.

·         Dzieci także „jedzą” oczami – dbaj o estetykę podawanych posiłków

·         Nie nagradzaj dziecka słodyczami.

·         Nie kupuj dużej ilości słodyczy, słonych przekąsek, słodkich napojów – dostępność tych produktów w domu sprzyja ich spożywaniu.

·         Do przegryzania, zamiast słodyczy i słonych przekąsek, przygotuj dla siebie i dziecka kolorowy talerz warzyw i owoców – obranych, pokrojonych, gotowych od razu do spożycia.

·         Zachęcaj dziecko do wspólnej aktywności fizycznej – nie siedź w fotelu, tylko idź z dzieckiem na spacer, wybierzcie się na wycieczkę rowerową. 

 

 

·         Rozmawiaj z dzieckiem o problemach wynikających z nieprawidłowego odżywiania i braku aktywności fizycznej – otaczający świat nie zawsze propaguje zdrowy styl życia.

·         Korzystaj z różnych form edukacji rodziców w szkole, bierz aktywny udział w działaniach szkoły na rzecz prozdrowotnego stylu życia. Twój udział w  imprezach szkolnych  jest prostym sygnałem dla dziecka, że wspierasz je w poznawaniu różnych form aktywności prozdrowotnej. 

 

Źródło: „Szkoła i przedszkole przyjazne żywieniu i aktywności fizycznej. Poradnik dla nauczycieli” red. nauk. J. Charzewska, K. Wolnicka, IŻŻ, Warszawa, 2013 – Poradnik opracowany w ramach Projektu KIK/34, zadanie 2 „Edukacja i wdrażanie zasad prawidłowego żywienia i aktywności fizycznej w przedszkolach, szkołach (podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych) oraz ocena wpływu tej edukacji na sposób żywienia, stan odżywienia, aktywność fizyczną  i poziom wiedzy dzieci i młodzieży”.

 

LINKI:

https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/talerz-zdrowego-zywienia/

https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/

https://ncez.pzh.gov.pl/#desktop-tabs|1

https://ncez.pzh.gov.pl/zdrowe-odchudzanie/praktyczne-porady/

https://ncez.pzh.gov.pl/poradnia/

 

×